Sărbătorită an de an la 8 septembrie, Ziua internaţională pentru alfabetizare aduce în centrul atenţiei, pe de o parte, progresul obţinut în rata de alfabetizare la nivel mondial, şi, pe de altă parte, provocările cu care se confruntă încă acest sector.
Considerată o prioritate a programului UNESCO, problema alfabetizării reprezintă un element important pe Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă a ONU. Programul de dezvoltare durabilă pentru anii 2030 al ONU, adoptat de lideri internaţionali la Summitul privind dezvoltarea din septembrie 2015, promovează, ca parte a Agendei sale, accesul universal la educaţie de calitate, dar şi crearea de oportunităţi de învăţare pe termen lung, de-a lungul întregii vieţi, astfel încât chiar şi adulţii cărora le lipsesc aceste abilităţi să le poată dobândi la orice vârstă, notează site-ul www.un.org.
Potrivit site-urilor oficiale www.un.org şi en.unesco.org, Ziua internaţională pentru alfabetizare se va desfăşura anul acesta pe tema "Alfabetizarea şi dezvoltarea competenţelor". În pofida rezultatelor obţinute în procesul alfabetizării la nivel mondial, există în continuare numeroase provocări, dublate de faptul că la angajare se solicită din ce în ce mai multe competenţe. Aşadar, tema de anul acesta prezintă o abordare integrată, care susţine ambele componente, respectiv atât alfabetizarea cât şi dezvoltarea competenţelor, în vederea îmbunătăţirii calităţii vieţii.
Ca şi în anii precedenţi, Ziua internaţională pentru alfabetizare este celebrată la nivel mondial, prin diverse acţiuni organizate de instituţiile guvernamentale, ONG-uri, reprezentanţi ai sectoarelor private, profesori, cursanţi şi experţi, ediţia de anul acesta punând accentul pe competenţele solicitate la angajare, la locul de muncă şi în viaţa de zi cu zi, în mod deosebit pe competenţele tehnice şi pe cele vocaţionale.
Ziua internaţională pentru alfabetizare a fost iniţiată cu ocazia Conferinţei mondiale a miniştrilor educaţiei privind eradicarea analfabetismului, desfăşurată la Teheran, în perioada 8-19 septembrie 1965. În acest sens, a fost propusă data de 8 septembrie, aceasta fiind ziua inaugurală a Conferinţei. Ziua a fost proclamată, însă, un an mai târziu, mai exact la 26 octombrie 1966, în cadrul celei de-a XIV-a sesiuni a Conferinţei Generale UNESCO.
Începând cu anul 1967, cu ocazia acestei zile, au fost conferite Premii Internaţionale UNESCO pentru merite deosebite în lupta împotriva analfabetismului. În prezent, sunt decernate următoarele Premii Internaţionale UNESCO pentru Alfabetizare: două premii "King Sejong Literacy Prizes", înfiinţate în 1989, cu sprijinul guvernului Republicii Coreea, acestea fiind dedicate meritelor deosebite în promovarea limbii materne, şi trei premii "Confucius Prize for Literacy", fondate în anul 2005, cu sprijinul guvernului Republicii Populare Chineze, pentru merite deosebite în combaterea analfabetismului în rândul adulţilor din zonele rurale şi în rândul tinerilor care nu frecventează cursurile şcolare, îndeosebi al femeilor. Pentru fiecare dintre aceste premii, laureaţii primesc câte o medalie, o diplomă şi o remuneraţie în valoare de 20.000 de dolari americani, notează site-ul en.unesco.org.
AGERPRES/(Documentare - Andreea Onogea, editor: Doina Lecea, editor online: Simona Aruştei)
Sursa foto: www.un.org
Comenteaza la aceasta stire!